wtorek, 30 grudnia 2014

Dyskografia psychobilly 1985 - cz. 17



V/A - Stomping At The Klub Foot vol. 2 LP [ABC, ABC LP 6]
A1 Primevals – St. Jack
A2 Primevals – Low Down
A3 Demented Are Go – Transvestite Blues (Written-By – Thomas, Phillips)
A4 Demented Are Go – Pickled And Preserved (Written-By – Thomas, Phillips)
A5 Frenzy – Misdemeanour (Written-By – Saunders, Pepler, Whitehouse)
A6 Frenzy – Cry Or Die (Written-By – Brand)
B1 Pharaohs – Crazy 'N' Wild (Written-By – G. Daeche)
B2 Pharaohs – Listen Pretty Baby (Written-By – G. Daeche)
B3 Styng Rites – Real Cool Chick (Written-By – Styng Rites)
B4 Styng Rites – Reptile (Man) (Written-By – Styng Rites)
B5 Rapids – Legend Of The Lost (Written-By – L. Gocher)
B6 Rapids – The Raid (Written-By – L. Gocher, M. Rogerson, M. Wiles, P. Mitchell, C. Arrow)
B7 Tall Boys – Ride This Torpedo (Written-By – N. Lewis)
B8 Tall Boys – Action Woman (Written-By – W. Kendrick)

Druga część z serii składanek, na których umieszczano koncertowe numery z londyńskiego Klub Foot spędziła dwanaście tygodni na Indie Charts, docierając najwyżej do miejsca siódmego. Tym razem trafiło na nią 7 zespołów, z których trzy były ewidentnie spod znaku psychobilly: Frenzy, Demented Are Go i Pharaohs. O ile ta pierwsza grupa miała już na koncie płytę długogrającą oraz dwa single, a D.A.G. pojawił się na składance Hell’s Bent On Rocking!, o tyle dla The Pharaohs był to debiut na winylu. Szczerze mówiąc ich wczesne psycho-rockabilly na kolana nie rzucało, a oba kawałki doczekały się swoich studyjnych wersji dopiero po kilku latach.
Numery Demented w studyjnej wersji znalazły się na wydanym rok później pełnowymiarowym płytowym debiucie Walijczyków, więc ich klubfootwa wersja to jedynie ciekawostka z epoki. Misdemeanour Frenzy też był kawałkiem z pierwszego longa kapeli, a Cry Or Die z pierwszego singla – co ciekawe był on autorstwa Simona Banda, który w tym okresie miał już swoją nową kapelę Torment. On również śpiewał na oryginalnej, singlowej wersji tej piosenki. W przeciwieństwie do Fenecha, który usunął z koncertowej listy Meteorsów wszystkie kompozycje Lewisa, lider Frenzy dalej grał numer Branda, tyle, że z oczywistych względów sam do niego śpiewał. Co śmieszniejsze również Torment wykorzystywał Cry Or Die podczas występów na żywca i ponoć mocno skonsternowało to Steva Whitehouse’a kiedy wpadł na jeden z tych koncertów.
Rapids w tym samym roku zrealizował debiutancki album ale wytwórnia ABC zażyczyła sobie by na Stomping At The Klub Foot vol. 2 kapela umieściła niepublikowane numery, przez co Legend Of The Lost nigdy nie doczekał się profesjonalnej wersji studyjnej, choć pierwotnie miał znaleźć się na Turning Point. Akurat te dwa koncertowe numery mają bardziej neo-rockabillowe brzmienie niż spora część ich kompozycji, w których sajkowe wpływy są aż nadto odczuwalne.
Scena garażowego post-punkowego rock’n’rolla na kompilacji była reprezentowana przez trzy kapele. Tall Boys z Nigelem Lewisem z oczywistych względów cieszył się wśród sajkowej braci niezmienna sympatią, z kolei szkockie Styng Rites miało w swoim graniu trochę sajkowych motywów, jak choćby w zamieszczonym na składance numerze Reptile (Man). Najdalej muzycznie od psychobilly z tej garażowej trójki byli zdecydowanie Primevals.


VA ‎– Rockabilly Stomp From Hell kaseta [UPBS, STORM 002]
A1 The Butchers - R-A-B Stomp From Hell                          
A2 The Butchers - Let Me Go                                               
A3 Billy Boys - Lonesome Train                                             
A4 Garbagemen - Wild Women                                             
A5 Garbagemen - Higher                                                       
A6 Bingo - B-N Cadillac                                                       
A7 The Atomizers - Hills Have Eyes                                       
A8 The Atomizers - Crawlin Up                                             
A9 The Atomizers - Break My Head                                      
A10 SS Top - Miljön Röses                                                   
A11 The Psychokicks - My Babe Is A Vampire                     
B1 Wild Dukez - I Don`t Worry About It                               
B2 The Butchers - Grave Robbers                                         
B3 The Butchers - Bloodsausage                                            
B4 The Butchers - Psycho Daddy                                          
B5 The Congomen - Bad Zazagees                                        
B6 The Congomen - The Dark Day       
B7 SMP - Suutari Pettersson                                                 
B8 The Atomizers - Gotta Go Away                                      
B9 The Atomizers - Monsters                                                
B10 The Psychokicks - Lonesome Train                                
B11 The Cadillac `55 – Insane

O tej przedziwnej fińskiej składance można powiedzieć dwie rzeczy. Od strony historycznej jest to ciekawy dokument pokazujący, że psychobilly na dalekiej północy Europy już w 1985 roku miało całkiem spore grono zwolenników – aż cztery kapele zaprezentowały tu covery The Meteors. Natomiast co do strony muzycznej to, no cóż… nie da się tego słuchać. Cała idea wydania tej kasety przez tajemnicze Uuraisten Psychobilly Seura, za którym stał lider grupy The Butchers, polegała na zebraniu za free demowych i koncertowych nagrań od ówczesnych fińskich kapel z klimatów psychobilly i okolice. Ich jakość przypomina nagrania utrwalone na taśmie szpulowej, która została pogryziona przez psa, uprana w pralce, a następnie oddana do zabawy przedszkolakom. Wskutek tego nie jestem w stanie wiele powiedzieć o poziomie kapel jakie się na owej kompilacji znalazły – ponieważ większość numerów ma trzeci poziom słyszalności – to znaczy słychać kiedy zespół gra, a kiedy już skończył – poza tym niewiele więcej. Na tym tle nieco lepiej wypada tylko The Butchers, szczególnie z numerami ze strony A, które jakiś czas później zostały zrealizowane już w normalnych studyjnych wersjach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz