środa, 27 listopada 2013

Dyskografia psychobilly 1983 - cz. 4



1983
 
VA - Blood On The Cats LP [Anagram, GRAM 009]
A1 Alien Sex Fiend – Wild Women (Version)
A2 Sunglasses After Dark  – Swamp Baby
A3 Jazz Butcher – The Jazz Butcher Meets Count Dracula
A4 Bone Orchard – Fats Terminal
A5 Escalators – The Day The Sun Burned Down
A6 Guana Batz – Cannibal Run (Written-By – Turner, White, Hancock, Osbourne)
A7 Meteors – Graveyard Stomp (Written-By – P.Paul Fenech)
B1 Screamin' Lord Sutch Loony Party – Murder In The Graveyard
B2 Stingrays – Dinosaurs (Written-By – Croce)
B3 Outcasts – Seven Deadly Sins (Written-By – Cowan, Graham) 
B4 Ricochets – Runnin' Wild (Written-By – Sardi, Sardi)
B5 Panther Burns – Red Headed Woman
B6 Shockabilly – City Of Corruption


Osiem tygodni na Indie Charts, najwyższe miejsce 5. Jednym słowem pierwsza kompilacja, której tematem przewodnim była muzyka psychobilly sprzedawała się zupełnie nieźle. Rzecz w tym, że mimo podpisu Psychobilly Compilation i okładki nawiązującej do stylu, w roku 1983 nie bardzo było z czego taką składankę wykręcić. W rezultacie tylko mniej niż połowa numerów można było określić bez specjalnego naciągania jako sajkowe, a też prawie wszystkie były znane z innych płyt – wyjątkiem był tu Cannibal Run Guana Batz, bardzo podobny stylistycznie do tego co kapela zagrała na pierwszym singlu. Żadnych wątpliwości nie budziły też piosenki Meteors czy Ricochets, a z pewnym przymrużeniem oka też Sting-Rays i Outcasts. Pozostałe kapele były wyciągnięte z nurtu gotyckiego, garażowego czy post-punkowego, a jeszcze oddzielny temat stanowił numer klasyka brytyjskiego jajcarskiego rock’n’rolla czyli Screamin’ Lord Sutcha. Z drugiej strony dobór zespołów na kompilacje pokazuje jak jeszcze nieokreślonym pojęciem było psychobilly na początku lat 80-tych, i że bardziej traktowano to wówczas jako pewien ferment na angielskiej scenie, niż konkretny gatunek muzyczny. 


Fireball XL5Rockin’ Shoes 7" [Northwood, NW EP 102]
A1 Rockin Shoes (Written-By – Bridgwood, Cooper, Kelf, Samuel, Thorne)
A2 Searchin For My Baby (Written-By – Bridgwood, Cooper, Kelf, Samuel, Thorne)                       
B1 Reconsider (Written-By – Bridgwood, Cooper, Kelf, Samuel, Thorne)                            
B2 Bad Day (Written-By – Bridgwood, Cooper, Kelf, Samuel, Thorne)


Kolejna brytyjska kapela, która usadowiła się na terenie pomiędzy typowym neo-rockabilly, a brzmieniem wynalezionym przez The Meteors. Fireball XL5 powstał na początku 1982 roku w Norwich, szybko nagrał demówkę i  rozesłał ją do kilku wytwórni płytowych. Jedna z nich – Northwood - zaproponowała zespołowi wydanie debiutanckiego singla. Fireballsi udali się do Londynu, gdzie podczas jednodniowej sesji zarejestrowali cztery piosenki. Wszystkie były kompozycjami własnymi kapeli, utrzymanymi w minimalistycznym, nieco melancholijnym stylu zbliżonym do neo-rockabilly, ale z wyraźnym punkowym zacięciem, przez co grupa została włączona do szeroko rozumianego nurtu sajko, choć sami żartobliwie określali swoje granie jako “epileptic hillbilly”. Choć patrząc na stare zdjęcia chłopaków z Norwich i ich koszulki Meteorsów – kojarzenie ich z psychobilly nie było z pewnością dla nich żadnym problemem. Realizatorem singla był dobrze znany na scenie neo-rockabilly Boz Boorer z Polecats.

Dazzlers - Get Away Of My Brain LP [Rockhouse, LP 8310]
A1 Get Away Of My Brain (Written-By – Charly Markarian)                                  
A2 Country Stress (Written-By – Charly Markarian)                                                
A3 Bear Cat (Written-By – Rufus Thomas) (Rufus Thomas, 1953)
A4 Day Dream (Written-By – Charly Markarian)                                                       
A5 Whistle Bait (Written-By – Larry Collins, Lorrie Collins) (The Collins Kids, 1958)
A6 Indianapolis (Written-By – Charly Markarian)                                                     
A7 Cat Man (Written-By – Gene Vincent, Bill Davis)
B1 Gun In Head (Written-By – Charly Markarian)                                                     
B2 Ride On (Written-By – Charly Markarian)                                                             
B3 Susie Q (Written-By – Hawkins, Broadwater, Lewis) (Dale Hawkins, 1957)
B4 Her Love Rubbed Off (Written-By – Carl Perkins) (Carl Perkins, 1957)
B5 All Night Long (Written-By – Charly Markarian)                                                 
B6 Street Fight (Written-By – Charly Markarian)                                                       
B7 Switch Off Sun (Written-By – Charly Markarian)


Pierwszy swój zagraniczny koncert The Meteors zagrali pod koniec 1981 w Paryżu. Nic dziwnego, że to właśnie grupa z Francji wydała pierwszy niebrytyjski LP w stylistyce psycho/rockabilly (materiał został nagrany w trzy dni, w grudniu 1982 r.). Sam klimat płyty jest co prawda zdecydowanie bliższy temu co zaproponowali Ricochets niż Meteors, ale wpływy sajko są ewidentne, nawet biorąc pod uwagę, że Dazzlers nigdy się nie określali jako psychobilly. Grupa rok wcześniej jeszcze pod nazwą Bopcats wydała singiel Street Fight, który jest utrzymany w typowej dla tego okresu stylistyce neo-rockabilly, może z trochę energiczniejszym rytmem, ale Get Away Of My Brain to jednak już zupełnie inna bajka. Brzmienie jest bardziej mroczne, ostrzejsze, z punkowym sznytem. Kiedy w 1983 występowali w Rotterdamie na rock’n’rollwym festiwalu organizowanym przez Rockhouse miejscowi tedsi zareagowali na, ich zdaniem, zbyt punkowe granie Dazzlers, wszczynając zamieszki, których smutny finał miał w ożenieniu jednej osobie kosy. Najlepsze kawałki własne grupy to tytułowy Get Away Of My Brain, Country Stress oraz Ride On. Świetnie zaaranżowane są też covery Whistle Bait nastoletniej grupy rockabilly Collins Kids z lat 50-tych oraz standard Gene Vincenta Cat Man.
 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz