niedziela, 11 października 2015

Dyskografia psychobilly 1986 - cz. 16



V/A – 2nd Psycho Attack Over Europe LP [Kix 4 U, Kix 4 U 3337]
A1 The Meteors - I've Got The Edge (Written-By – P.P. Fenach)
A2 Archie - Listen To What Archie Sez (Written-By – K. van Bezooyen, K. van Noordwijk)
A3 The P.O.X. - Little Red Ridinghood (Written-By – R. Blackwell, Arranged By – P.O.X.) (Org. Sam The Sham And The Pharaohs, 1966)
A4 Stringbeans - Smell Of Kat (Written-By – S. Roine)
A5 Sunny Domestozs - The Cat (Written-By – C. Thompson) (Org. Rod Willis, 1959)
A6 The Pharaohs - Turkey Dance (Written-By – G. Daeche)
A7 The Dazzlers - Ride On (Written-By – C. Markarian)
A8 The Roughnecks - Take A Look (Written-By – The Roughnecks)
B1 Frenzy - Nobody's Business (Written-By – Saunders, Pepler, Whitehouse)
B2 Archie - Warpath (Mike Hammer) (Written-By – K. van Bezooyen)
B3 Torment -   Torment (Written-By – S. Brand)
B4 Batmobile - Scum Of The Neighbourhood (Written-By – E. Haamers, J. Haamers, J. Zuidhof)
B5 The P.O.X. - Nighttime Syndicate (Written-By – Kalle)
B6 Stringbeans - Demon Girl (Written-By – S. Roine)
B7 The Roughnecks - Hard Times (Written-By – The Roughnecks)
B8 The Dazzlers - Get Away My Brain (Written-By – C. Markarian)


Jedynka Psycho Attacku wypaliła z takim kopem, że byłoby grzechem, szczególnie w protestanckiej Holandii, nie pociągnąć tematu. Nie minął rok i wytłoczono vol. 2, który jeśli czymś ustępował wcześniejszej edycji to doprawdy w nieznaczny sposób. Jeśli można by się czegoś czepnąć to tego, że zdecydowana większość zamieszczonych na tej kompilacji numerów pojawiła się wcześniej na innych płytach (Meteors, Archie, Dazzlers, Roughnecks, Frenzy, Batmobile i Nighttime Syndicate P.O.X.). Z drugiej strony teraz to łatwo powiedzieć, ale wtedy kto do tych wszystkich winyli miał dostęp? Może parę słów o tych kilku kompozycjach, które wytłoczonych po raz pierwszy  właśnie na 2nd Psycho Attaca. Fiński Stringbeans mający w dorobku przyjemne dwa single w stylistyce psycho rockabilly na składak trafił z dwoma numerami i tym razem było to sajko jak cholera, w klasycznym stylu połowy lat 80-tych, nieco przypominające pomysł na granie holenderskiego Archie. P.O.X. biorąc na warsztat numer Little Red Ridinghood potwierdzili, że w temacie coverów ich dewiza „zero kompromisów” jest nadal aktualna i mocno zmasakrowali kolejnego klasyka swoim niepowtarzalnym trashowo-sajkowym brzmieniem. Ich rodacy z Sunny Domestozs zabrali się z kolei za przeróbkę rockabillowego standardu Roda Willsa – czego oni się wówczas nie dotykali to zamieniali w złoto i tym razem nie było inaczej. The Pharaohs, którzy dopiero co nagrali debiutanckiego longa trafili na drugi PAOE z dość przeciętnym numerem Turkey Dance – bardziej sajkowym niż rockabillowym, ze skrzypkami w tle. Torment z kolei nagrał numer… Torment – i był to zupełnie inny kawałek niż numer pod tym samym tytułem grany swego czasu przez Frenzy w okresie kiedy Simon Brand pełnił tam funkcje gitarzysty. Dwa lata później Torment nagrał go w innej wersji na swój drugi LP. 


V/A - Zorch Factor One LP [Nervous, NERD 023]
A1 Frenzy - All Alone (Written-By – Saunders, Pepler, Whitehouse)
A2 Torment -   My Dream (Written-By – Brand)
A3 Outer Limits - Teenage Cutie (Written-By – Cochran, Capehart)
A4 The Pharaohs - Smell Of Cop (Written-By – Daeche)
A5 Long Tall Texans - One More Time (Written-By – Denman)
A6 The Coffin Nails - Plymouth Fury (Written-By – Farr, Clarke, Szajer, Griffin)
A7 Sidewinders - Sidewinder Frenzy (Written By – Sheridan, Slade)
B1 Torment -   The Source (Written-By – Brand)
B2 The Pharaohs - Tomb Of The Dead (Written-By – Daeche)
B3 The Sharks - We Say Yeah (Written-By – Welch, Marvin, Gormley)
B4 88s - Death On The Highway (Written-By – Grice)
B5 Get Smart - It's Up To You (Written-By – Bowler, Caso, Richards, Philips)
B6 Long Tall Texans - Non Stop Loving (Written-By – Denman)
B7 Sidewinders - Baby Gone Left (Written By – Jordan)


Tak jak holenderska Kix4U postawiła sobie ambitne zadanie prezentowania na swoich składankach sajkowych kapel z całej Europy, tak brytyjskie Nervous Records skupiło się na zespołach z Wysp, co nie zmienia faktu, że obie serie były strzałami w dziesiątkę. Przewagą Zorch Factor One nad drugim Psycho Attackiem była spora liczba niepublikowanych wcześniej utworów. Jedynie Frenzy trafili tu z dobrze znanym choć niezbyt porywającym All Alone, a jeden numer Long Tall Texans One More Time pojawił się rok wcześniej na innej kompilacji. Cała reszta materiału znalazła się na winylu po raz pierwszy. Prawdziwym wykopaliskiem był niepublikowany wcześniej numer The Sharks, chyba z jakiejś demowej sesji, bo jego jakość mocno ustępowała nagraniom z Phantom Rockers. A i tak był to kawał dobrej muzy. Studyjny debiut na Zorch Factori zaliczyły późniejsze legendy sceny psychobilly – Torment i Coffin Nails. Ta pierwsza grupa nagrań dokonała jeszcze z tymczasowym kontrabasistą, Tonym Biggsem, który siedział bardziej w klimatach rockabilly niż wariackich pomysłach pozostałych dwóch członków kapeli. Niemniej grać potrafił naprawdę klawo, a obie wyjątkowo motoryczne kompozycje Tormentu są jednymi z najjaśniejszych punktów całej płyty. Dość proste granie inspirowane wczesnym Meteors zaprezentowała młoda (istniejące zaledwie od roku) kapela z podlondyńskiego Reading The Coffin Nails. Plymouth Fury został wzięty z ich demówki wysłanej do właściciela Nervous. Był to jedyny ich numer jaki doczekał się wydania w tym składzie – perkusista Toby wkrótce został zwerbowany do The Meteors, a wokalista Tony o swojsko brzmiącym nazwisku Szajer przeprowadził się na północ kraju, gdzie mieszkała wówczas jego dziewczyna. Non Stop Loving w wykonaniu Long Tall Texans doskonale wpisywało się w ich charakterystyczny, energiczny sposób na granie psycho rockabilly. The Pharaohs zaprezentował dwie zupełnie udane próbki szybkiego psychobilly, szczególnie w porównaniu do tego średniawego Turkey Dance z Psycho Attacku. Fakt faktem, że jakość nagrań nawet nie umywała się do ich debiutanckiego longa, szczególnie jeśli chodzi o klikający kontrabas. Dwa dość proste w wyrazie kawałki na składaku umieściła też efemeryczna sajkowa kapela z Birmingham The Sidewinder. Jej wokalista był znany głównie z bycia synem swego ojca – Tony’ego Sheridana. Ów dżentelmen na początku lat 60-tych grywał rock’n’rolla po hamburskich klubach przy wsparciu zupełnie nieznanego, początkującego zespołu The Beatles. W wolnych chwilach Sheridan senior uczył surowych jeszcze muzycznie McCartneya, Lennona i Harrisona  jak w ogóle należy posługiwać się gitarami i to z nim nagrali oni też swój pierwszy singiel. Outer Limits, mający już w dorobku dwa single, na Zorch znaleźli się z neo-rockabillowym numerem Teenage Cutie o mocno garażowym brzmieniu. Grupa wkrótce się rozpadła a ich perkusista grywał jeszcze z Davem Philipsem i Restless. Get Smart pochodzili z nadmorskiego Southampton – ich numer It's Up To You jakim zadebiutowali na winylu to doskonały przykład psycho rockabilly lat 80-tych. Jedyną nieangielską ekipą jaka załapała się na Zorch Factor One byli Amerykanie z Rockabilly 88 używający okazjonalnie też nazwy The 88s. Zaproponowana przez Jankesów wersja neo-rockabilly była bardzo bliska europejskiemu psycho rockabilly, więc ich obecność na składaku była ze wszech miar usprawiedliwiona. Grupa nigdy nie wydała samodzielnej płyty ograniczając swoją studyjną spuściznę do kilku składanek. Po latach ich kontrabasista Mark Winchester zasilił giganta sceny rock’n’rollowej - Brian Setzer Orchestra.

2 komentarze:

  1. Przypominam, że dalszy ciąg sam się nie napisze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cholera, a tak się dobrze leżało na tapczanie :)

      Usuń