Dalsze wypady koncertowe w 2002 roku przebiegły wyjątkowo
spokojnie. Było ich w sumie całe dwa – oba do Niemiec. Pod koniec maja w znanym
już nam Marktredwitz był organizowany drugi Perky Night Festival, którego
pierwszą edycję było nam dane obejrzeć we wrześniu 2001 roku. Tym razem ekipa
wyjazdowa skromna, bo trzyosobowa: Justyna, Siva i Piter, a trasa po staremu
przez Czechy – przez ten Cheb, nieduże w sumie miasto, z pięknym historycznym
centrum, to już trzeci raz jechaliśmy. Mieli tam taką knajpę w stylu włoskim, z
rewelacyjną lazanią ze szpinakiem i pieczarkami, zanim zdążyli podać zdążyło
się zrobić podkład z zimnego Gambrinusa - na samą myśl ślinka leci. A trzeba
było się nachapać na zapas, bo mimo, że z Chebu do Marktredwitz pociągiem było
ze 30 kilometrów,
przeskok cenowy był dramatyczny. Pogranicznik niemiecki w pociągu się
przypultał, po co my właściwie do tych Niemiec jedziemy – jak usłyszał, że na
festiwal rock’n’rollowy to zaczął gadać po swojemu coś czego nie zrozumiałem,
ale jego mina wyraźnie mówiła „tiaaa, akurat, już to widzę, pracować na czaro
jedzieta, albo kraść samochody”. Pomarudził, postękał, ze trzy razy policzył
kasę jaką mieliśmy przy sobie, ale w końcu nas musiał wpuścić. Łaskawca wielki
– teraz jak już granice otwarte to żaden stres z przekraczaniem zachodniej
granicy, ale do 2005 straż graniczna lubiła się wykazywać nadgorliwością. Swego
czasu jadąc na skafest zwiskali mi cały plecak i zainteresowały ich kasety –
miałem trochę ska i oiowych, w niektórych tytułach od czasu do czasu przewijało
się słowo skinhead – ale zaczęli podskakiwać z podniecenie jak się do nich
dorwali, oglądać ze wszystkich stron, ale też w końcu wpuścili. Zawsze jakby
co, to było jeszcze „tajne przejście weekendowe” kilkadziesiąt kilometrów
dalej, które odkryłem przypadkowo w latach 90-tych z Magdą i jednym czeskim
skinem i jego skinlaską, jak jechaliśmy na festiwal street punkowy we
wschodnich Niemczech. Okazało się, że to przejście lokalne otwarte w pewnych
godzinach i tylko w dni powszednie na jakiejś polnej dróżce – np. w sobotę było
zamknięte, ale polegało to na tym, że nikogo nie było w budce, a szlaban był
opuszczony. A jak już tam dotarliśmy to przecież nie zamierzaliśmy szukać
nowego przejścia skoro to niby zamknięte - przeleźliśmy pod niepilnowanym szlabanem
przekraczając granicę bez żadnej kontroli i wróciliśmy dokładnie tak samo dzień
później ;)
Jak już pisałem wcześniej Marktredwitz nie było metropolią
porażającą swym ogromem, a de facto to całe centrum dało się przejść w ciągu
kilkuminutowego spaceru – ponieważ nie było tam za bardzo nic do roboty w
efekcie w parku, w którym znajdował się klub i jego okolicach zaczęła się
międzynarodowa impreza pod gołym niebem. Szczerze mówiąc to łażąc po tej
dziurze więcej się widziało sajkowców niż tubylczych mieszkańców.
(fot. psychodordt.5u.com)
W przeciwieństwie do bardziej popularnych festiwali Perky
Night był czysto sajkowy, nie grała tam ani jedna kapela stricte rokabilly, za
to była tam mocna reprezentacja grup, które umownie można nazwać punkobillowymi
czy punk’n’rollowymi jak Hellbats, Cenobites, G-String, czy Dicemen... Szczerze
mówiąc to nie jestem specjalnym fanem takiego grania i zwykle po obejrzeniu
dwóch czy trzech kawałków owych kapel uciekałem na dwór. Również Bad Reputation
choć znacznie bliżsi klasycznemu psychobilly, przez swoją prymitywność
kojarzyli się z punk rockiem, ale nadrabiali to scenicznym szoł. Natomiast
występ Nekromantix to była zupełnie inna bajka – duńska grupa wtedy jeszcze nie
budziła tak wielu sprzecznych emocji jak obecnie, ale już wówczas całkiem liczne
grona fanów sajko, szczególnie tych związanych z kółkami wyznawców religii
zwanej The Meteors, odsądzało Nekromantix od wszelkiej sajkowej czci i wiary
jako tych, co wyprowadzili styl na jakieś punkowe manowce nie mające nic
wspólnego z oryginalnym brzmieniem. Takie tam pierdzielenie – zawsze muzyka
ewoluuje w sposób, który purystom stylu nie przypadnie do gustu. Owszem ich
kombinacje muzyczne daleko odeszły od tego co grano w latach 80-tych, ale
fundamenty jednak pozostawały te same. A broniło ich przede wszystkim to, że
swoją wersję punko-metalo-billy robili w naprawdę interesujący sposób, a na
scenie wyciskali z niej 110% możliwości. Ja sam mam sporo zastrzeżeń do wielu
studyjnych produkcji Nekromantix, ale to co wtedy zobaczyłem na żywo to była
miazga – mimo, że grali na prędkości i z ciężkim brzmieniem, słychać to było
bardzo dobrze, nie robiła się ściana dźwięku jak w przypadku takich Cenobites,
a do tego widać było, że wkładają w to całe serce. Inna sprawa, że byłem mocno
zdziwiony, bo koncert robił bardziej Peter Sandorff niż Kim Nekroman. Jak wiele
dawali bracia Sandorff grupie, bo drugi z nich grał na perce, pokazały dopiero
produkcje Nekromantix powstałe po ich odejściu, które, nie owijając w bawełnę,
nie są najwyższych lotów. Pierwszego dnia z „wielkich nazw” grało też Quakes –
obecnie uważam ich za jedną z kilku najlepszych koncertowo grup na całej
światowej scenie psychobilly, ale wtedy jakoś nie robili jeszcze wrażenia
skutkującego opadnięciem kopary w dół, a aranżacji było daleko do obecnej perfekcji,
co nie znaczy, że grali słabo, czy przeciętnie.
Stare Nekromantix (fot.www.allmusic.com)
Po pierwszym dniu koncertu, który zakończył się koło 2 czy 3
w nocy rozpadał się ulewny deszcz, a nam nie przyszło do głowy rozbić wcześniej
namiotu – już nie wspominając, że byłem w takim stanie piwno-melanżowym, że
przy rozstawianiu namiotu bardziej przeszkadzałem niż pomagałem. Dobrze, że nie
było jeszcze youtuba, bo jakby ktoś skręcił z tego filmik, to zrobiłby on
niemałą furorę ;)
Drugiego dnia przed koncertem spotkaliśmy sajko-parę z
Ukrainy, choć tylko koleś mieszkał w kraju, a laska w Niemczech. Pogadaliśmy
trochę o naszych lokalnych scenach, u nas 2002 rok był takim w sumie
przełomowym z coraz większą ilością koncertów, rosnącym zainteresowaniem sceną,
aktywnymi kapelami, jakiś tam powód do pochwalenia się zawsze był. Nie pamiętam
imienia tego kijowianina, spotkałem go kilka lat potem na Ukrabilly Bang, ale
narzekał, że u nich się prawie nic nie dzieje – poza Mad Heads, które często
gra na imprezach zupełnie od czapy. Niesamowite jak to wszystko ruszyło u nich
z kopyta w ciągu kilku najbliższych lat, i jaką mają obecnie scenę, a jaka z
kolei u nas zrobiła się bryndza w tym temacie w pewnym momencie.
Jeśli chodzi o koncerty to drugi dzień był znacznie słabszy
od pierwszego. W miarę przyzwoicie wypadł jeden z pierwszy koncertów włoskiego
Evil Devil, mimo, że ich umiejętności techniczne pozostawiały wówczas sporo do
życzenia, szczególnie jeśli chodzi o wokalistę – za to przynajmniej śmieszny
imidż sobie dobrał – kaftan bezpieczeństwa, wysmarowany czerwona farbą. Nic
specjalnego nie pokazały ani Bozehound, ani Dicemen, a Death Valley Surfers
nigdy nie byli za dobrą grupą jeśli chodzi o stronę muzyczną, bardziej
funkcjonowali na zasadzie sajko rock’n’rollowego kabaretu – ale, że był to
trzeci raz w przeciągu dwóch lat to trochę mnie ich humoreska przestała
śmieszyć. W efekcie najlepiej moim skromnym zdaniem tego dnia wypadli Coffin
Nails, którzy nie ujmując im scenicznej żywiołowości i radochy z grania, zawsze
byli 2 ligą psychobilly. A Mad Sin, który miał być gwiazdą wieczoru na koniec?
Ciężko ocenić, bo podobnie jak w Schweinfurcie, zanim na dobre się rozegrali,
wyłączono im prąd. Tym razem sprawcą nie był sfochowany P. Paul Fenech, ale
lokalna Polizei, która w dużej liczbie, łącznie z opancerzonym wozem pojawiła
się pod klubem z wyraźnym żądaniem zakończenia imprezy, która była
zakontraktowana do danej godziny, i właśnie godzina ta minęła. Kofte ponownie
dostał szału, zaczął krzyczeć „Riot! Riot!”, podburzać ludzi do zaatakowania
gliniarzy, ale więcej osób chyba mu strzelała w tym momencie fotki niż
faktycznie chciała się przyłączyć do zamieszek, więc trochę poskakał i się
uspokoił.
Death Valley Surfers, Marktredwitz 2002 (fot. psychodordt.5u.com)
Drugi wyjazd w składzie Siva, Piter, Wrzosek za pomocą busa
dalekobieżnego do Bobbiego z Oberhausen, skąd zostały przedsięwzięte dwie
wyprawy koncertowe. Pierwsza do Karlsruhe na punkowe Deadline i Adicts, druga
na 9. Satanic Stomp w Gutersloh. Wielka szkoda, że z forum Partii zostały w
pewnym momencie wykasowane wszystkie posty, bo Wrzosek i ja powrzucaliśmy tam
sporo impresji w formie pisanej z obu imprez, a akurat z tego wyjazdu jakoś
wyjątkowo mało pamiętam. W sumie to jechaliśmy głównie z myślą o tym feście w
Gutersloh, a Adicts zaliczyliśmy trochę przy okazji i na dokładkę, ale to
właśnie koncert angielskiej kapeli zrobił nam najbardziej dobrze – to co
rąbnęli na scenie to ogień z dupy, nozdrzy i uszu. Bawiliśmy się tak dobrze, że
następnego dnia na Satanicu byliśmy lekko padnięci – w sumie nastawiałem się
głównie na Frantic Flintstones, których wcześniej nigdy nie widziałem i od tej
strony naprawdę się nie zawiodłem. Pamiętam określenie Wrzoska „na scenie ruch
jak w fabryce kredek”, które idealnie oddawało klimat tego gigu, a i kawałki na
set-listę były dobrane naprawdę fajne. Mad Sin to ja w tym okresie widziałem już
tyle razy, że powoli mi się przelewało, Frenzy zagrało jak zwykle przeciętnie,
a Rockabilly Mafia należała do całkiem licznego grona kapel rockabilly, których
nigdy nie byłem w stanie strawić i ich kultowa pozycja na niemieckiej scenie
pozostanie dla mnie po wsze czasy tajemnicą, której nie będę w stanie zgłębić.
The Adicts (fot. punxnotdead.pl)
Rok podsumowany został niecodzienną imprezą - różne Pervy
Nighty czy Satanic Stompy to jedno, ale my żyliśmy w Polsce, kraju ojca
Kordeckiego, ojca Skargi i ojca Rydzyka - więc padł pomysł, żeby zrobić sobie w
okresie okołoświątecznym sajkową wigilię Nie pamiętam już czy pomysł wyszedł
ode mnie, jako byłego ministranta, czy od Wrzoska, jako znanego fanatycznego
kato-taliba, czy był dziełem zbiorowym – w każdym bądź razie w grudniu 2002
doszło do kameralnego spotkanka w gronie Warsaw Wreckin Krew & Przyjaciele
w pubie Trend na Muranowie – przyszło z kilkanaście osób, nawet Lesław wpadł na
chwilę, bo mieszkał w pobliskim bloku. Jako, że stanowiliśmy większość
klienteli szybko zaczęliśmy wysuwać roszczenia odnośnie puszczanej muzyki,
wpychając w ręce barmanki niemały stosik płyt. Sama idea okazała się
trafiona w dziesiątkę, przez kilka
następnych lat co roku robiliśmy sajko-wigilię, początkowo znowu w Trendzie, potem
w Pink Flamingos, 66 Cafe, Wieżycy, czy w tej knajpie w Landzie, której nazwy
nie pamiętam. Największa frekwencja była w 2003 roku, czyli w szczytowym
okresie popularności psychobilly w Warszawie, kiedy przyszło na takie spotkanie
jakieś kilkadziesiąt osób. Potem stopniowo to przycichło, aby w końcu zamienić
się w totalnie prywatne popijawki starych znajomych dwa razy do roku - w
okolicach Bożego Narodzenia i Wielkanocy, trwające do czasów nam współczesnych.
Ni cholery zdjęć z tych wydarzeń nie mam :/ Może komuś się zachowały i byłby skłonny się podzielić?
Ej, ej! Jaki Trend? Na jakim Muranowie? Spotkanie wigilijne w 2002 miało miejsce w tym rock'n'rollowym (a raczej "rokędrolowym") przybytku w okolicach Ronda Jazdy Polskiej vis a vis Remontu). Tamże nastąpiło masowe tłuczenie szklanek, wywalanie popielniczek i w efekcie "banned from the pub".
OdpowiedzUsuńFaktycznie Trend był w 2003, a w 2002 Rokenrol ;) Naprawdę taki chlew zrobiliśmy - nic z tego nie pamiętam ;)
UsuńNo chlew był konkretny. Pamiętam, że te pierwsze szkła, to poleciały na glebę całkiem niechcący, ale pod koniec, jak atmosfera między nami, a obsługą robiła się coraz bardziej napięta i powolutku zaczęto nas obsługiwać bardziej "powściągliwie", to kolejne szklanice były już tłuczone z pełną premedytacją, a i poplielniczka z zawartością przekraczającą trzykrotnie jej objętość została wywalona na bar nie bez kozery. O skali naszej niesforności świadczy najlepiej to, że w sali obok mieli świąteczne spotkanie wojownicy kung-fu z Mięsem i Jurkiem w składzie, ale jakoś niezbyt byli skorzy, żeby się wtedy z nami integorwać :D
Usuńci kungfutecy mi pamięć wrócili - faktycznie - teraz sobie przypomniałem ten zastawiony stół pustymi kuflami, popiołkami, porozlewane piwo - chyba siedzieliśmy zaraz przy wejściu ;) faktycznie bardaszka była niewąska ;)
UsuńA! Z impresji Adictsowych pamiętam, rum przemycany w majtach na teren koncertu, Sivą tańcującą z Małpiszonem na scenie i to, że klub gdzie odbywała się impreza znajdował się chyba w sąsiedztwie jakiegoś ichniejszego PeGieeRu, bo na zewnątrz waliło gnojówką jak ta lala.
OdpowiedzUsuńO! I jeszcze pamiętam, że w charakterze supportu zagrało raczkujące i mało jeszcze wtedy znane Deadline, którego wówczas zupełnie nie doceniliśmy.