1983
VA - Blood On The Cats LP [Anagram, GRAM 009]
A1 Alien Sex Fiend –
Wild Women (Version)
A2 Sunglasses After
Dark – Swamp Baby
A3 Jazz Butcher –
The Jazz Butcher Meets Count Dracula
A4 Bone Orchard –
Fats Terminal
A5 Escalators – The
Day The Sun Burned Down
A6 Guana Batz –
Cannibal Run (Written-By – Turner, White, Hancock, Osbourne)
A7 Meteors –
Graveyard Stomp (Written-By – P.Paul Fenech)
B1 Screamin' Lord
Sutch Loony Party – Murder In The Graveyard
B2 Stingrays –
Dinosaurs (Written-By – Croce)
B3 Outcasts – Seven
Deadly Sins (Written-By – Cowan, Graham)
B4 Ricochets –
Runnin' Wild (Written-By – Sardi, Sardi)
B5 Panther Burns –
Red Headed Woman
B6 Shockabilly –
City Of Corruption
Osiem
tygodni na Indie Charts, najwyższe miejsce 5. Jednym słowem pierwsza
kompilacja, której tematem przewodnim była muzyka psychobilly sprzedawała się
zupełnie nieźle. Rzecz w tym, że mimo podpisu Psychobilly Compilation i okładki
nawiązującej do stylu, w roku 1983 nie bardzo było z czego taką składankę
wykręcić. W rezultacie tylko mniej niż połowa numerów można było określić bez
specjalnego naciągania jako sajkowe, a też prawie wszystkie były znane z innych
płyt – wyjątkiem był tu Cannibal Run Guana Batz, bardzo podobny stylistycznie
do tego co kapela zagrała na pierwszym singlu. Żadnych wątpliwości nie budziły
też piosenki Meteors czy Ricochets, a z pewnym przymrużeniem oka też Sting-Rays
i Outcasts. Pozostałe kapele były wyciągnięte z nurtu gotyckiego, garażowego
czy post-punkowego, a jeszcze oddzielny temat stanowił numer klasyka
brytyjskiego jajcarskiego rock’n’rolla czyli Screamin’ Lord Sutcha. Z drugiej
strony dobór zespołów na kompilacje pokazuje jak jeszcze nieokreślonym pojęciem
było psychobilly na początku lat 80-tych, i że bardziej traktowano to wówczas
jako pewien ferment na angielskiej scenie, niż konkretny gatunek muzyczny.
Fireball XL5 – Rockin’ Shoes
7" [Northwood,
NW EP 102]
A1 Rockin Shoes (Written-By – Bridgwood,
Cooper, Kelf, Samuel, Thorne)
A2 Searchin For My Baby (Written-By –
Bridgwood, Cooper, Kelf, Samuel, Thorne)
B1 Reconsider (Written-By – Bridgwood,
Cooper, Kelf, Samuel, Thorne)
B2 Bad Day (Written-By – Bridgwood,
Cooper, Kelf, Samuel, Thorne)
Kolejna
brytyjska kapela, która usadowiła się na terenie pomiędzy typowym
neo-rockabilly, a brzmieniem wynalezionym przez The Meteors. Fireball XL5
powstał na początku 1982 roku w Norwich, szybko nagrał demówkę i rozesłał ją do kilku wytwórni płytowych. Jedna
z nich – Northwood - zaproponowała zespołowi wydanie debiutanckiego singla.
Fireballsi udali się do Londynu, gdzie podczas jednodniowej sesji
zarejestrowali cztery piosenki. Wszystkie były kompozycjami własnymi kapeli,
utrzymanymi w minimalistycznym, nieco melancholijnym stylu zbliżonym do
neo-rockabilly, ale z wyraźnym punkowym zacięciem, przez co grupa została
włączona do szeroko rozumianego nurtu sajko, choć sami żartobliwie określali
swoje granie jako “epileptic hillbilly”. Choć patrząc na stare zdjęcia
chłopaków z Norwich i ich koszulki Meteorsów – kojarzenie ich z psychobilly nie
było z pewnością dla nich żadnym problemem. Realizatorem singla był dobrze
znany na scenie neo-rockabilly Boz Boorer z Polecats.
Dazzlers - Get Away Of My
Brain LP [Rockhouse, LP 8310]
A1 Get Away Of My Brain (Written-By –
Charly Markarian)
A2 Country Stress (Written-By – Charly
Markarian)
A3 Bear Cat (Written-By – Rufus Thomas)
(Rufus Thomas, 1953)
A4 Day Dream (Written-By – Charly
Markarian)
A5 Whistle Bait (Written-By – Larry
Collins, Lorrie Collins) (The Collins Kids, 1958)
A6 Indianapolis (Written-By – Charly
Markarian)
A7 Cat Man (Written-By – Gene Vincent,
Bill Davis)
B1 Gun In Head (Written-By – Charly
Markarian)
B2 Ride On (Written-By – Charly
Markarian)
B3 Susie Q (Written-By – Hawkins,
Broadwater, Lewis) (Dale Hawkins, 1957)
B4 Her Love Rubbed Off (Written-By –
Carl Perkins) (Carl Perkins, 1957)
B5 All Night Long (Written-By – Charly
Markarian)
B6 Street Fight (Written-By – Charly
Markarian)
B7 Switch Off Sun (Written-By – Charly
Markarian)
Pierwszy
swój zagraniczny koncert The Meteors zagrali pod koniec 1981 w Paryżu. Nic
dziwnego, że to właśnie grupa z Francji wydała pierwszy niebrytyjski LP w
stylistyce psycho/rockabilly (materiał został nagrany w trzy dni, w grudniu
1982 r.). Sam klimat płyty jest co prawda zdecydowanie bliższy temu co
zaproponowali Ricochets niż Meteors, ale wpływy sajko są ewidentne, nawet
biorąc pod uwagę, że Dazzlers nigdy się nie określali jako psychobilly. Grupa
rok wcześniej jeszcze pod nazwą Bopcats wydała singiel Street Fight, który jest
utrzymany w typowej dla tego okresu stylistyce neo-rockabilly, może z trochę
energiczniejszym rytmem, ale Get Away Of My Brain to jednak już zupełnie inna
bajka. Brzmienie jest bardziej mroczne, ostrzejsze, z punkowym sznytem. Kiedy w
1983 występowali w Rotterdamie na rock’n’rollwym festiwalu organizowanym przez
Rockhouse miejscowi tedsi zareagowali na, ich zdaniem, zbyt punkowe granie
Dazzlers, wszczynając zamieszki, których smutny finał miał w ożenieniu jednej
osobie kosy. Najlepsze kawałki własne grupy to tytułowy Get Away Of My Brain, Country
Stress oraz Ride On. Świetnie zaaranżowane są też covery Whistle Bait
nastoletniej grupy rockabilly Collins Kids z lat 50-tych oraz standard Gene
Vincenta Cat Man.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz